onsdag 7 januari 2009

Israel, dag två - Tiberias


Bild: pappa. Fr v: Birre, Rosa, Mamma, Daniel, Mirre och jag.
Efter de där två och en halv timmarna sömn blev vi väckta och hoppade in i bilen för att åka in till staden, Tiberias, för att bekanta oss lite med omgivningarna. Vi lämnade bilen på biluthyrningsfirmans kontor där de skulle sätta på ett nytt, ordentligt, däck och begav oss för att äta lunch. Precis där och då började det spöregna. Jag hade ett paraply och blev inte ett dugg blöt om kroppen, men mina stackars små fötter hade bara tunna tygskor som skydd (låter puckat fast jag vill hävda att det inte var det) vilket innebar att jag var blöt om fötterna hela dagen.

Vi åt falafel (hela familjen blev frälst) och jag vart fascinerad av den hebreiska tolkningen av coca-cola. Efter den där första tokskuren i början slutade det regna och det blev rätt klart och fint.

Det fanns massor av fina elskåp i Tiberias, liksom i Tel-Aviv. Detta var dock det enda jag fotade.

Vi åkte till en supermarket för att inhandla lite mat och billiga underkläder. Underskatta inte the power of mataffärs-underkläder! De enda trosor som fanns kvar var i XL, och i ren desperation köpte vi dem ändå. De passade mig väldigt bra. Frågan är om det var bra eller dåligt? När vi sedan gick för att hämta upp bilen klagade vi så mycket över saker som var fel (stolar som inte gick att fälla upp, osv) att vi fick en ny bil. Vi visste att den var ostädad när vi fick den, och vi är inte kinkiga, men den här bilen var helt otrolig. Det såg ut som om någon hade hällt ut diverse vätskor på sätena och mattan. Alltså, hällt och inte råkat spilla. Det var fläckar överallt plus en tomat och en gurka. Hum. Sedan åkte vi hem, fick jättegod middag och somnade tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar