måndag 12 januari 2009

Israel, dag sju - Jerusalem

Daniel var fortfarande dålig när vi vaknade upp den här dagen, en söndag. Vi lämnade honom i sängen i lägenheten och började köra upp mot Jerusalem. Alla andra sov som stockar förutom jag som för första gången sedan vi anlänt passade på att lyssna lite på musik.

Vi skulle bara besöka Gamla Staden, det var allt vi hade tid till. Man ser muren i bakgrunden på den här bilden.

När vi tagit oss fram till porten vi hade tänkt promenera igenom möttes vi av säkert 50 soldater som stod klumpvis utanför och väntade på att gå in. Alla hade varsitt vapen. Enligt Birre fick de lite undervisning, utbildning, i kombination med lite avslappning. Kul för dem, men jag kände mig absolut inte bekväm med gevärspipor som stirrade på mina knäskålar.

Kapitalismen hade inte undgått någon där heller ;)

Dome of the Rock och klagomuren rakt nedanför.

Pappas bild. Jag och syrran med varsin Nikon DSLR. Fabulous!


Vi betraktade klagomuren ett tag och förskte nå över staketet för att ta bilder. Det gick okej. Solen låg på och det kändes ett tag rätt varmt. Jag tänker att snubbarna med stora hattar, korkskruvslockar och svarta rockar måste ha det jobbigt på sommaren när det är 30-40 grader.

Efter att ha passerat klagomuren kom vi till en del av Gamla staden som jag tycker är minst lika cool som de historiska och religiösa platserna, nämligen marknaden. Jag kan inte kalla det för något annat än en marknad, men egentligen är det en oändlig labyrint av små butiker fyllda och färg och form. Man är utomhus, men det är nästan omöjligt att se himlen och det är en helt otrolig atmosfär. Just då skulle vi skynda igenom för att hitta ett lunchställe, och vi var därför förbjudna att stanna och titta på något, men ingen i familjen kunde hålla sig för att stanna och knäppa några bilder.



Vi åt ännu mer jättegod falafel. Efter nästan varje måltid fick vi kaffe och te, och jag måste säga att jag älskar te mer än någonsin. Första klunken gör mig så lugn. Det är en hemmastadd känsla, varm och go. Jag förklarade att om jag blir erbjuden te tackar jag i nio fall av tio (och antagligen mer) ja, oberoende av hur mycket jag druckit innan.


Efter maten släpade jag och Mirre hela ekipaget tillbaka till marknaden. What else? I min familj, och särskilt mellan syrran och mamma, ser man på prutning som en sport. Jag riktigt ser hur upphetsade de blir av komma till en marknad som den där, med prutningsmöjligheter. Mirre tränar regelbundet på diverse second hand-ställen hemma i Stockholm, men det är här kunskapen verkligen sätts på prov. En gång hörde jag till och med butiksägaren kalla Mirre för en riktig businesswoman. De är stenhårda och priset hamnar ofta under 50 %. Jag köpte en väska i läder (förlåt djuret!) som jag fick ner till 50 % och de var lite stolta över mig för att jag visade prov på envishet. Det är så skumt det där egentligen...





När solen började gå ner hade vi kommit till andra sidan marknaden och gick ut genom en annan port än den vi gick in genom. Så var vi ute ur gamla Jerusalem, ett av de mer häftiga ställena på jorden. Det kändes lite sorgligt och jag vill verkligen, verkligen komma tillbaka dit snart.


Vi packade in oss i bilen och körde tillbaka till Tel-Aviv.

Souvernirberlock som jag fick av en drusisk försäljare dagen innan. "For good luck!"

Rosas mamma Sara är den vackraste, gulligaste lilla tanten jag vet!

Och Daniel hade sovit mest hela dagen. Det var skönt att få komma tillbaka och träffa honom, för det var lite skumt att lämna honom ensam där. Vi gick och la oss och gjorde oss redo för vår sista dag i landet.

2 kommentarer: