fredag 30 januari 2009

bokeh, i love you

Det här med bländare. Valet och kvalet. Bilderna nedan är tagna med olika bländare. Det gör att den ena blir aningen skarpare över vattendropparna (detta kan också förklaras med att jag eller autofokusen sjabblade, men denna förklaring känns bekvämare) då mindre bländare ger längre skärpedjup och den andra (med större bländare och alltså kortare skärpedjup) har snyggare, mer diffus bakgrund. Vilken väljer jag?


De delar av bilden som är ur fokus brukar i fotosammanhang kallas för bokeh. Ju större bländare desto rundare form. "Snygg bokeh" betyder i min värld väldigt klara, runda prickar. Nedan: bokehregn.

Inte för att detta är alls intressant för icke-fotonörden (och inte för fotonörden heller för den delen, eftersom hen troligen redan är bekant med allt detta), men ändå... Alla (förutom Stevie Wonder etc.) kan se bilder och uppskatta dem eller ge fan i dem. I slutändan handlar det om vad gemene man föredrar, bildmässigt, I guess. Egentligen vet jag nog ingenting och snackar bara en massa strunt. Glöm det.

3 kommentarer:

  1. den undre föredrar jag. och jag gillar bokeh som är lite kantig i formen, mer hexagon än boll. men det är väl bra att folk har olika smak :)

    SvaraRadera
  2. haha, eftersom jag la upp den övre på flickr antar jag att det är den jag föredrar. som sagt - smaken är som baken ;)

    SvaraRadera
  3. Det var visst intressant. Jag kan ingenting om foto.

    SvaraRadera