onsdag 7 januari 2009

Israel, dag tre - Nyårsafton


Vi vaknade upp och fick höra att vädret var marginellt bättre, så vi åt frukost ute på terassen.

Well, ett tag i alla fall, tills regnet kom tillbaka.

Le utsikt från baksidan. Det är hur vackert som helst med trädgården (träd med valnöt, avocado, apelsin, mango och clementin) och bergen i bakgrunden.

Dagen tillägnades Genesarets sjö, vilken vi varvade. Första stopp var vid bespisningsundret, alltså där Jesus enligt bibeln delade ut fem bröd och två fiskar till 5000 man, där det stod en fin kyrka.

Under altaret är stenen där Jesus stod och delade ut käk.


Skorna hade inte torkat helt under natten, så de var lite småfuktiga vid dagens början, och en regnskur senare var vi precis lika kalla och blöta om fötterna som föregående dag. Suck. Tack och lov anlände våra resväskor senare samma dag, så vi kunde byta skor när vi kom hem igen.



Sedan åkte vi vidare till "Capernaum Town of Jesus". Alltså där han bodde för si sådär 2000 år sedan.

Vi fick inte ha shorts på oss. Inga problem.

Den här skylten sa att man inte fick ha på sig korta kläder. Betyder det att man ska ta av dem då? Och gevär brukar inte vara så poppis, rent generellt...

Pappas bild. Vi gick in bakvägen i ruinen av en gammal synagoga, där vi var sist vi besökte landet.


Sedan var vi superhungriga, varpå vi krossade Jordan-floden och satte oss på ett tomt ställe och fick varm soppa med bröd. Det vimlade av söta, men blyga, ungkatter där. Med en aningen lugnare mage åkte vi vidare på vår tur runt sjön, men stannade inte förrän vi kom till Tiberias, för att köpa lite nyårsbubbel.

Nyårsmiddag som inte alls kändes som sådan. Vi firade inte nyåret något speciellt, utan var mest bara uppe till tolvslaget och drack sånt där man ska dricka på nyår men som smakar skit (ja, jag smakade). Ovan: Birre och cola-flaskan igen. Jag slutade aldrig fascineras. Och det var länge sedan jag drack så mycket cola som jag gjorde den här resan.

Daniel och Mirre vid middagen.

Efterrätt: te, hemgjord mangoparfait, äppelmuffin och naturläkemedel mot turistdiarre. Yummie!

Såhär ser utsikten ut på kvällen, plus en liten nyårsraket. De blev inte större än så från vårt håll. Jag skulle haft ett tele med mig. Attans bananer. Apropå objektiv är hela denna dag (och några till från resan) fotad med mitt m42 28mm-objektiv. Dock kan man bara ha på bländare 2,8 eftersom det är trasigt, och jag börjar störa mig rejält på det. Hela grejen. Jag upptäckte där nere att det verkligen är en så jäkla bra brännvidd. Ett perfekt turistobjektiv. Jag måste verkligen införskaffa ett digitalt, fungerande, superbästigt 24mm. Eller 28.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar