tisdag 20 januari 2009

fade to black, mm

Oh, Zeromancer. Det är ett sånt där band jag snubblade över, tyckte var bra, och promenerade vidare. För mig är musiken, texterna, väldigt peppande och väldigt förbannade samtidigt. Alltså funkar de för vilket humör jag än är innesluten i för ögonblicket. Det är positivt. Die of a broken heart, Raising Hell, Fade to Black och så vidare och så vidare. Superduper.

Igår tog jag mig till staden för att köpa en ny usb-hub eftersom min gamla 1) glappar 2) är seg och 3) bara har fyra portar. Med en ny hårddisk och X andra usb-anslutna tillbehör till min laptop ser skrivbordet ut som ett väl tilltaget råttbo av sladdar hit och dit. Jag och Daniel ägnade alltså några minuter i går kväll åt att reda ut oredan och försöka lägga allt bakom skärmen istället för brevid. Så att jag slipper se den. Underbar lösning! Underbart! Hum.

Och apropå det har jag fört upp "ny laptop" som andraplats, tror jag, på min att-spara-ihop-till-lista. Först ligger ett nytt objektiv, of course. Det slog mig att den här burken snart är tre år gammal, och segare än jag vill ha den. Anyhow...

You've got a thousand wounds to heal
You gotta stop thinking nothing's for real
Electric shock won't bring you back
You're fading baby
You fade to black
The world doesn't change in a day
The world doesn't change it
The world doesn't change in a day

6 kommentarer:

  1. Min nuvarande huvuddator är en mellan tre och fem år gammal laptop och jag har inga problem alls med att den är långsam. Är du säker på att det inte är ett mjukvaruproblem?

    SvaraRadera
  2. Naej, det är jag inte. Å ena sidan har jag uppgraderat internminnet, men å andra sidan innebär det ändå inte att det är speciellt stort. Dessutom vet jag inte vad det är för processor i burken. Så det är inte en omöjlighet att det är hårdvara och inte en omöjlighet att det är aningen för mycket som rullar på burken.

    SvaraRadera
  3. Eller för dåligt skriven kod. Om du har 1GB internminne så tycker jag att det bör räcka för normalbehov med enorma säkerhetsmarginaler de närmsta tio åren. Den uppenbara följdfrågan är väl förresten hur länge sedan det var du installerade om Windows? Oavsett dator brukar det bli outhärdligt långsamt efter några månader. Testa att röja lite med msconfig och ta bort allt du inte vet vad det gör från uppstarten ("Autostart" och den andra fliken vad den nu heter -- "dölj Microsoft-tjänster" brukar vara en bra idé att kryssa i också) (inget av det behövs, några saker behövs för t.ex wifi, vissa ljudkort och sånt, men datorn kommer att starta även om man bockar ur allt). Ett annat tips är att titta i aktivitetshanteraren och sortera på processor- och RAM-användning för att hitta snyltare, men det är inte alltid det fungerar. Undvik förresten att ha några program igång länge, framför allt om de är stora. Många program läcker minne som såll, vilket betyder att de drar mer och mer RAM ju längre de är igång. Firefox är exempelvis berömt för det, även om de har tätat många av läckorna nu.

    SvaraRadera
  4. Har runt en gig ram. Det funkar förutom när jag drar igång bildredigeringsprogrammet, vilket jag tycker går segare än det antagligen är meningen att det ska göra. Men en ordentlig städning låter verkligen inte så dumt.

    SvaraRadera
  5. Aha. Se första meningen på föregående meddelande således. :)

    SvaraRadera