onsdag 31 december 2008

goodbye 2008

Även om jag lever loppan i Israel just nu finns det inget som hindrar mig från att minnas året 2008 som det tedde sig. På det stora hela var det ett fantastiskt år, ett fruktansvärt år. Mest var det ett år som tog mig framåt, på flera sätt.

Januari!

Jag tog flera härliga vinterpromenader, läste min första Lagerlöf och upptäckte ett hål i min tand. Vi gjorde om Daniels rum och spenderade ett antal nätter i vardagsrummet. Dessutom klagades det en hel del över min dåvarande objektivlöshet...



Februari!
Jag lagade hålet jag hade i munnen. Det var spännande att få lugnande och inte lika spännande att borra utan bedövning. Kelso hade bott hos oss i ett helt år, och jag köpte äntligen mitt 50/1,8 objektiv. När Daniels rum efter mycket om och men till slut blev klart låtsades vi att det var en studio och tog lite roliga bilder med heffaklumpsblixten. En söndag blev hela Daniel-familjen involverad i projektet att limma ihop knäckebröd i formen av ett slott och en kamera. Vi klättrade i träd och testade att fota stilleben.




Mars!
Pappa fyllde år och sedan pluggade jag och gick i terapi om vartannat till påsklovet då vi spenderade en vecka i Idre.




April!
Jag och mamma tog en trip till Paris, vilket var en av årets största höjdpunker. Det var några intensiva dager inklämda mellan Notre Dame och Eiffeltornet. Bäst var promenaderna på kvällen genom staden. Jag kämpade för att sammanställa min bok i tid och den första ost-träffen anordnades. Studentskivesäsongen kom igång med Tecla och Fines skiva. Valborg firades med middag och på skiva med parallellklassen.




Maj!
Friluftslivshajk med klassen som i vår irritation nog gjorde oss mer sammansvetsade. Jag klippte av mig håret (igen) för att bli mig själv (igen). Birre kom hit från Israel för att fira morfar som fyllde 90 år, vilket jag fotade. Vi hade studentskiva den 17:e, och jag tycker att den var roligast av alla!! Mamma fyllde 50+ en gång till vilket firades med alldeles för stark mat i en tuc-tuc. Jag avslutde min första filmrulle och planerade för studenten. I slutet av månaden spenderades allt fler luncher tillsammans med delar av ost vilket resulterade lite sämre närvaro... men vem brydde sig då?




Juni!

Huvudnumret på månaden var självklart studenten! Det var världens bästa, roligaste och underbaraste dag! Sen var det massa fika, fler studenter och något operabesök. Midsommarhelgen spenderades i segelbåten, vilket var rätt mysigt även om jag inte kunde sova. Släkt från Israel var här på besök, och vi gick på Skansen.

Fotocredz till Emmy (jag snodde, förlåt!). Jag har inga egna bilder från studenten då min systemkamera inte fick plats i handväskan ;)



Juli!
Busstrejken var total katastrof... för alla som inte skulle åka på semester i Finland bara dagar efter att den börjat. Jag, Emmy och Daniel dammade av cyklarna och simmade med dem på huvudet över Östersjöns vilda vatten till Åbo för att gå på RuisRock och se Porcupine Tree live. Efter en vecka i stugan i Räyskälä hade jag fem timmar på mig att packa upp och packa om innan vi stuvade in oss i bilen för att ta en svängom i södra Sverige. OST-träff nummer två anordnades och det blev äntligen badväder! Min gudson Malte fyllde två år, vilket firades med pompa och ståt (och mer bad!). Sedan njöt jag av den allra sista sommarvärmen på stranden med Daniel...








Augusti!
Månaden inleds med årets krogbesök och prideparaden. Familjen begav sig till Mariefred och besökte Gripsholm, och jag och mamma vandrade runt på Stockholm slott. Någonstans runt dessa krokar blev jag vegetarian. Dessutom avslutade jag min KBT-terapi! En helg spenderades med mamma, morfar och Daniel i Vimmerby. Jag och Daniel gick på fotoutställningar, nattfotade och blev stoppade av polisen som undrade varför vi smög omkring utanför kyrkan mitt i natten när någon hade försökt bryta sig in... Jag firade min födelsedag någon dag i förväg, och sedan var en månad med temperaturer väldigt under det normala slut.





September!
Jag fyllde 19 år, vilket kanske torde vara det viktigaste som hände denna månad, men icke! Stevie Wonder i Globen den 19:e var FRUKTANSVÄRT underbart. Den kvällen vinner. Vi firade av Tove innan hen flydde höstvädret för Spanien. I övrigt gick september stort sett ut på att söka jobb och att börja jobba (på förskola). Jag, Emmy och Daniel tog en weekend till Finlands urskogar och bastade och mös.




Oktober!
Denna månad var väldigt händelselös: jag jobbade, var förkyld och jobbade lite till. Highlights: att träffa sysslingarna och halloweenfesten!



November!
Jag planerade och genomförde en fotosession med godkänt resultat. Vi besökte fotomässan och (trumvirvel) jag köpte en ny kamera! Yays! Annars var det ungefär samma som i Oktober: jobba, vara förkyld, jobba, få maginfluensa, jobba lite till... och gå sönder.



December!
Testar att jobba tre dagar innan jag sjukanmäler mig. Vi firade Daniel som fyllde 20 och bakade massor av pepparkakor. Det förbereddes en del inför julen med julpyssel etc. Jag gjorde ett nytt försök att börja träna - och förhoppningsvis ska det hålla i sig till nästa år! Julafton var myspys som vanligt, och året avslutas med en mastodontresa (nästan) till Israel!



1 kommentar:

  1. Studentskivorna var bäst. Du hade fina bilder föressten!

    SvaraRadera