fredag 5 december 2008

paris, je t'aime


Om det är någonstans i världen jag vill åka just nu är det Paris. Det har gått knappt nio månader sen jag var där sist, för första gången i mitt liv, och jag vill redan tillbaka. Verkligen redan tillbaka! Jag och mamma hade två heldagar där vi sprang som tokar mellan Notre Dame, La tour Eiffel och Montmartre. Vi åt crêpes med choklad i och drack svindyra cappuchinos till crème brûlee. Vi vandrade gata upp och gata ner över Île de la citè och letade efter en tunnelbanestation som var omöjlig att hitta. Vi åt typisk ofransk mat och drack bordsvatten som kostade lika mycket som en stor stark. Jag vill verkligen tillbaka!

Det är också typiskt mig. När andra människor i min närhet pratar om London och USA tänker jag att, nej. Det enda jag kan se mig göra i London är att gå på Abbey Road (och den skylten är ändå säkert nedplockad för tusende gången) och att besöka B&H i New York om vi skulle till USA. Jag vill tillbaka till Rom, tillbaka till Paris. Jag får vara glad över att jag ska tillbaka till Israel, och det alldeles snart.

Vi planerade inte att besöka Louvren men tog vägen förbi när vi ändå bara irrade runt. Det var en väldigt fin byggnad. Bild tagen med Chinon 1000s med ett 55/1,7-objektiv. ISO 200.

Mamma, (nästan) högst upp i Eiffeltornet. Svårt att exponera skuggade henom mot Paris som låg helt vitt under oss.

2 kommentarer:

  1. om du skall till israel; besök gärna Mt. Carmel i Haifa, där Ba'haiernas heliga världscentrum ligger. Det är snyggt och coolt.

    SvaraRadera
  2. okej. vet inte om vi kommer hinna stanna i Haifa. vi ska bara vara där i en vecka och har väldigt många släktingar och platser vi vill besöka. but i'll write it down ;)

    SvaraRadera