måndag 1 december 2008

hej, jag heter toss och är missbrukare


Ja, diskussionen som jag och min andra äkta hälft förde denna eftermiddag lät ungefär så. Hej, jag heter toss och är missbrukare, min drog kallas godis. Jag satt på bussen på väg från jobbet och vi språkades i telefon. Jag försökte förklara att jag inte hade motivationen att sluta äta godis (som jag gör nästan varje vardag) riktigt än, men att jag planerade att göra det. Snart. Typ nästa vecka. Jag kan sluta när jag vill. You know the drill. Hen försökte förklara att om jag inte gjorde något åt saken så fort som möjligt, helst idag, så var jag förlorad. Okej, ta den förklaringen med en nypa salt.

Bakgrunden till hela mitt missbruk vill jag påstå inte alls är mitt eget fel. Jag åkte nämligen som fjortonåring på konfirmationsläger, glad i hågen och lyckligen ovetandes om vart den närmsta månaden skulle ta mig - sockernivåmässigt. Det var absolut ingen som stod och tvångsmatade mig med mars-stänger, men tempot på hela vistelsen var hög. Som exempel: på en månad var det två dagar där vi fick sova längre än till samlingen klockan åtta. Och det är ingen som kan påstå att fyrtio fjortonåringar utsatta på en liten ö i skärgården skulle gå och lägga sig tidigt. It just aint gonna happen.

Det som utmärkte mig på det här lägret var hur mycket jag sov. Det kanske låter underligt, med tanke på att jag just förklarade att vi blev uppschasade varje morgon. Saken är den att man inte bara behöver sova på natten. Det finns ju dagar också! Ni som gick i samma klass med mig på gymnasiet, typ Emmy, vet vad jag pratar om. Jag tog alltså tillfället i akt när det fanns ett litet hål på dagen, la mig rakt upp och ner och somnade. Det finns bildbevis. Poängen är alltså denna: jag var jävligt trött och hade inte mycket energi.

Problemet är ju att socker är the way att få i sig lite energi fort. Det fanns en liten godiskiosk på den där ön. Jag vill inte tänka på hur många hundralappar jag spenderade på godis där. En kväll när jag stod och räknade upp allt jag ville ha för personen i luckan stod en av mina konfirmationskamrater bakom mig. Hen reagerade på slutsumman, stirrade på högen med godis, mätte mig runt midjan och sa "men du är ju inte tjock?" Alltså, jag åt obscena mängder sött. När jag åkte hem var min kropp van vid en viss mängd socker. Och på den vägen är det.

Många gånger har jag varit i totalcelibat. Jag hade ett berömt år tillsammans med Albin och Ida där vi endast åt godis på skolloven (och däremellan ibland bakade tårtor för att ha ett litet kryphål). Det har dock haft sina ups and downs. Och nu är det väldigt mycket down. Utlösande faktor: att jobba heltid som barnskötare. Första dagen tänkte jag att när jag klarat det här och får åka hem ska jag köpa lite godis. Det var mitt lockbete. Och nästa dag också. Och nästa. För även om jag lärde känna arbetsplatsen och dess rutiner slutade det aldrig att vara ett förbaskat ansträngande jobb, i alla fall för mig. Nu befinner sig mina sockerkrav på en höjd jag själv lyft dem till. Nu sitter jag här som godismissbrukare på heltid. I'm so busted. Och vad gör jag nu?

14 kommentarer:

  1. Jag har nästan helt slutat köpa godis och äter nu bara när någon annan köper åt mig. Den bästa metoden jag har hittat är att hålla sig borta från ställen som säljer godis så mycket som möjligt och att försöka ha frukt eller mackor med sig. Jag har också cold turkey-slutat (under klart kännbar abstinens) med koffeinhaltigt te, åtminstone nästan. Där fungerade också samma metod; att ha något annat att dricka istället. Plötsligt förstår jag varför de har nikotintuggummin.

    Så en föreslagen strategi är att helt enkelt inte vara i en affär mer än nödvändigt (eller annat än för ett strikt specifierat uppdrag, gärna tillsammans med en sockervakt) på ett par veckor och sen försöka undvika affärer så mycket som möjligt. Det senare, att ha någon annan som påminner en, är kanske mest effektivt. Man kan kanske också göra det till en vana att bara köpa saker som man har skrivit ner på en lapp en viss tid innan man handlar, då man är opåverkad av de pockande sockerhögarna. Då kan man ju också undvika värdelös impulsshopping. Och om man ser något som man vill ha så gör man ändå bäst i att åka hem och tänka över saken innan man verkligen köper det. Det är mycket sällan omdömet är på topp just i butiken. För situationer där man behöver spontanhandla kan man istället skriva en funktion på sin lapp; "fönsterpynt", "present till Foo", "dekoration till byrån i hallen" och så vidare. Gärna så precist som man vågar.

    SvaraRadera
  2. Socker-beroende handlar inte bara om den energi som kommer från det, utan också den dopamin-dusch vi får av det ("wei, då åt något energirikt! *belönar*") så en idé är att belöna sig själv med något annat än godis. Om din kropp är van vid en hög sockerhalt i blodet är det klart att du blir trött och hängig när den går ur - och äter mer socker. Du får väl ta och trappa ned så som Tuss iaf denna vecka trappar ned på koffein. Det må låta roligt, men kanske vore det en idé att kolla på GI-mat, sådan ska ju hålla blodsockret på en jämn nivå (eller diabetes-mat?) samt det klassiska ha med något att äta i väskan, Jag vet inte riktigt om jag vill rekommendera frukt, förvisso fibrer i dem vilket är bra, men fruktsocker går _direkt_ ut i kroppen. Sluta inte tvärt, för det kommer nog bli jobbigt, men trappa ned.

    SvaraRadera
  3. Hum. Intressanta tankar. Jag tror nog på Tuss strategi mer (kanskte mest för att jag skyr GI-mat som pesten - pasta ftw!). Det har funkat förut. Jag tror fortfarande att det är skillnad på socker och socker, och fruktsocker är bra mycket bättre än "annat" socker. Och jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna "belöna" mig själv annars... Det är klurigt.

    Och notera att jag vill bli av med det här problemet pga plånboken och typ, hälsan. Inte vågen.

    SvaraRadera
  4. Nej, fruktsocker är inte bättre än annat socker, det är en myt. Det är inte det som gör frukt nyttigare, utan att de innehåller mindre socker, mindre fett (det är fortfarande dåligt trots atkins- och GI-jippona) och mer antioxidanter och fibrer. Och GI-mat är diabetesmat, det var så de uppfann dieten.

    SvaraRadera
  5. Aha, okej. Det kan jag köpa. Men det är fortfarande bra att äta frukt? För jag gillar frukt.

    SvaraRadera
  6. Jag körde på vägra handla godis-grejen; och nu har jag minskat min godiskonsumtion rätt hårt. Det funkar rätt bra faktiskt. Det lär väl krascha igen under julhelgen dock...

    SvaraRadera
  7. Aj aj aj, det tänkte jag inte på. Julen. Suck. Det blir ett test of discipline, om jag kan klara att inte köpa något godis och kan hålla mig till enbart julgodis, när det väl serveras.

    SvaraRadera
  8. Ja, det är fortfarande bra att äta frukt, om man inte äter helt vansinniga mängder, och under alla omständigheter är det ändå bättre att äta jättemycket frukt än att äta jättemycket godis, och förmodligen också bättre än att äta jättemycket, säg, vitt bröd med ost.

    SvaraRadera
  9. Heh, ja. Världen skulle kännas så otroligt upp och ner annars. Dock tänker jag inte käka GI. Pasta är gott. Potatis är gott. Bröd är gott. Det gäller bara att inte överdriva. Som sagt, det är för hälsan, inte för vågen. GI känns väldigt "gå ner i vikt"-matigt.

    SvaraRadera
  10. vet ni hur man gör för att gå upp i vikt så snabbt som möjligt? jag har ett antal långa hajker i vinter oc h behöver mer isolering

    SvaraRadera
  11. Då bör du väl också vilja gå upp på ett sätt som inte är alltför onyttigt eller sliter på din kropp? Jag vet inte mycket om detta egentligen. Tuss och delfy känns dock rätt pålästa.

    SvaraRadera
  12. Det stämmer att GI rätt mycket är ett jippo för att gå ner i vikt (vilket i sin tur är asdumt), och att det verkar ganska knäppt att äta enligt den till vardags, men det gör inte att det inte finns lärdomar att dra ur den. Jag äter exempelvis inte speciellt mycket vitt bröd, huvudsakligen av två skäl; dels känns det som att äta ballonger, för att citera Moshisushi, och dels så blir man hungrig så fort efter att ha ätit vitt bröd att man lika gärna kan låta bli att äta alls. Potatis har rätt okej ställning i GI-kulten om jag inte minns fel, det är väl framför allt vit pasta, vitt bröd och jasminris som ligger illa till.

    Vad gäller viktuppgång har jag ingen aning måste jag säga. Möjligen borde det skötas automagiskt om du bara äter normalt bara, men jag vet inte.

    SvaraRadera
  13. Att äta normalt har ju olika påverkan på en beroende på vilken ämnesomsättning man har...

    SvaraRadera
  14. för mig så räcker det inte att käka normalt. vad jag funderar på är om jag måste börja äta kött.

    SvaraRadera