söndag 28 december 2008

a winter day.

Igår var hela familjen hos en annan familj som vi av tradition träffar varje år, just i mellandagarna. Självklart träffas vi annars också, men inte lika mycket nära. Temat för dagen var fototävling, vilken i sin tur hade ett tema som kallades "spår". I systemkameraklassen var man tvungen att fota (eller i alla fall redovisa) i svartvitt, vilket jag grymtade lite över. Jag gillar frihet även om begränsningar kan ge kreativiteten en spark i arslet. Fasta objektiv är precis en sådan begränsning som jag tycker om. "Man zoomar med benen" som Daniel förklarade det så fint en gång. Och jag gillar färg. Anyhow. Det gick bra ändå. Jag vann inte, men det gör inget. Själva tävlingen och det gemensamma målet var det roliga.




Det var en väldigt fin dag med klart väder och solsken. Isarna har börjat lägga sig, så enbart där hade vi en uppsjö av naturliga, förunderliga fotoobjekt. Jag hade från början tänkt använda mitt normal, men hade mitt trasiga m42 28mm i fickan i fall att jag villa känna på lite vidare vinklar. Efter hundra meter bytte jag och lät det vara så för resten av dagen. Det var jättekul att fota med ett vidvinkel, och det gick mycket bättre än jag minns att använda. Omväxling förnöjer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar