tisdag 20 oktober 2009

Porcupine Tree



Gårdagens konsert blev av många anledningar inte riktigt som jag tänkt mig. För det första var det kö när vi kom fram till fryshuset. Sist vi såg Porcupine Tree i Stockholm (två år sedan) kom vi en halvtimma innan förbandet skulle gå på och vi kom in direkt och kunde sätta oss i andra ledet framför staketen och vänta. Den här gången fick vi vässa armbågarna. Jag, som är typ en halv meter hög, var rädd att jag inte skulle kunna se någonting. När vi väl kom in och trängt oss fram insåg jag att läget inte var så dumt ändå. Vi kom kanske två meter från staketet och under konserten lyckades vi komma så långt fram som en person från staketet.

Katatonia var förband, några snubbar jag bara känner till namn. Har aldrig hört dem förutom men de överraskade inte direkt. Dock visste jag inte att de var svenskar och det var lite kul att höra ett "tack som fan" efter varje låt. Maskulint värre. Jag menar, vem säger "tack som fan"? Någonsin? Som om inte det långa håret, de svarta kläderna och resten av hårdrocksbandet bakom honom inte var nog för stereotypen.

När de gått av scenen hade jag rejält ont i ryggen, något som kändes rätt överraskande. Nu när jag läst gamla blogginlägg inser jag att det hänt förutom även om jag just då inte kunde komma ihåg det. Det var hur som helst rätt plågsamt och kännbart resten av konserten. Första halvan var en (nästan) obruten första skiva av The Incident. Steven Wilson stannade till och sa hej i början, i övrigt spelade de på utan avbrott i nästan en timma. Jag har gjort mitt bästa för att lyssna in mig, men där blev det väldigt tydligt att jag inte lyssnat mycket nog. Mycket kändes igen, men känslan hade inte infunnit sig än. Musiken och framträdandet var grymt, men det räckte ändå inte när ryggen distraherade så mycket. Skäms nästan lite över att jag faktiskt gäspade några gånger, men så var jag trött också. Dock märktes det på övriga publiken (som uppenbarligen snurrat The Incident konstant sen den kom ut) att det uppskattades.

Efter en tiominuterspaus (med digital nedräknare som de följde på sekunden) spelade de lite gamla låtar. Det kändes mycket bättre, särskilt när de plöjde in i Anesthetize. Ryggen gjorde inte lika ont när jag bara inte kunde låta bli att röra mig till musiken. Efter den upptäckten tänkte jag att hoppas nästa låt blir lika bra. Då i tystanden mellan låtarna skriker en snubbe att han vill att de ska spela Nine Cats. Jag är helt övertygad om att det är samma snubbe som förra gången! Steven reagerade ungefär likadant också. Jag tycker att han borde minnas incidenten från förra konserten och lägga ihop ett och ett, i Stockholm vill de höra Nine Cats!, och göra ett undantag nästa gång. Sen presenterar han nästa låt. Way out of Here. Och videon klaffar lika bra när de spelar till den live som förinspelat. Det är helt otroligt. Jag höll på att börja gråta, allvarligt talat, för att det var så vackert. I början när ljudet är sådär skört och sakta blir starkare kändes det som om någon stod och pillade lite på mitt hjärta. Jag älskar verkligen den låten!!

Som encore spelade de The Sound of Muzak och Trains. Publiken blev uppmanad och sjunga med och det gjorde vi verkligen. Alla skrek rakt ut och fy fan vad de är bra. Det var värt allt ryggont i världen! Sen var det kanske inte så konstigt heller eftersom vi stod upp konstant i tre och en halv timma... Hur som helst. Grym konsert. Jag älskar dem. Punkt och slut. Hem och lyssna!

PS. Bilder från deras spelning på RuisRock-festivalen i Åbo förra sommaren. Steven Wilson överst och John Wesley underst. Ursäkta skitkvalitén.

8 kommentarer:

  1. Bra skrivet och intressanta iakttagelser. Vad gäller killen som alltid skriker efter 'Nine Cats' (och 'Jupiter Island' och annat obskyrt), så är väl frågan om det är PT eller snubben som borde lära sig av "the incident". :)

    Som ett fan önskar man att de skall spela alla låtar man en gång föll för (även de från 80/90-talet - jag vill t.ex. hemskt gärna höra 'Futile' och 'Radioactive Toy' varje gång jag ser dem live), men personligen tror jag att vi får vänta ett tag...

    Hur som, grym konsert var det!!!

    SvaraRadera
  2. Åh, Radioactive Toy vore ascoolt att höra live. Och jag förstår vad du menar, men det är ju svårt att sluta drömma.

    SvaraRadera
  3. Körde inte PT 'Radioactive Toy' som extranummer i Annexet? Eller var det kanske i Göteborg...

    Ja, klart man skall fortsätta drömma om sin optimala favorit-setlist! :)

    Personligen önskar jag mig regelbundet återkommande låtar från Stupid Dream/Lightbulb Sun -eran live, men PT verkar dra gränsen vid sina senaste 2-4 skivor.

    Det kändes t.o.m. som att låtar från In Absentia var ett gränsfall denna gång. Vilket ju är litet synd; för mig får dom nämligen spela 'Blackest Eyes' live hur ofta som helst... :)

    SvaraRadera
  4. Inte var det på Annexet i alla fall. Till Göteborgsspelningen kunde jag inte åka eftersom det var artonårsgräns och jag var två månader för ung (och skitförbannad ;)

    Något som jag saknade, och faktiskt borde tagit med i själva inlägget, är Halo. Dock fick vi ju Russia on Ice (Lightbulb Sun). Jag skulle gärna höra mer från både In Absentia och Deadwing. En dröm är ju att höra Arriving Somewhere but not here live. Men som sagt, man kan drömma om sin favorit-setlist i evighet... :)

    SvaraRadera
  5. Helt rätt; Halo är aldrig fel!!! :D

    Har du deras live-DVD ("Arriving Somewhere" från 2006/2007)? En inte helt tråkig setlist på den konserten:

    Open Car
    Blackest Eyes
    Lazarus
    Hatesong
    Dont Hate Me
    Mother and Child Divided
    Buying New Soul
    So Called Friend
    Arriving Somewhere but Not Here
    Heartattack in a Layby
    The Start of Something Beautiful
    Halo
    The Sound of Muzak
    Even Less
    Trains

    SvaraRadera
  6. Jo, har sett den. Och älskar man inte avbrottet i Trains? ;)

    SvaraRadera
  7. Avbrottet är faktiskt sanslöst underhållande, då SW driver med sitt eget pedanteri... :D

    Det finns en till live-DVD (inspelad i Tyskland av Rockpalast) med PT, som bl.a. innehåller 'Futile' och 'Radioactive Toy' - litet svår att hitta dock (jag var nere i Tyskland och hittade den av en slump)... ;)

    SvaraRadera
  8. Okej, aldrig hört talas om, men det låter som om det inte vore så konstigt... Jag får slumpa mig ner till Tyskland i så fall... ;)

    SvaraRadera