fredag 9 oktober 2009

om böcker

Jag har registrerat mig för ett lånekort på Stadsbiblioteket då jag insett hur stort deras utbud av ljudböcker är. Ska dit någon gång och låna hem en stor hög. Mums! Och apropå böcker har jag precis läst ut den första boken av Åsa Larsson. Den var precis lika bra som den fjärde. Helt underbar. Till och med jag blir sugen på att flytta till Norrland! Kanske är någon av bok två och tre lagd under sommarhalvåret? Vore kul med lite variation, hur många romantiska beskrivningar midvintersnö än kan vara upphov till.

Nu höjer jag ribban lite och lägger ner Pianisten av Wladyslaw Szpilman i handväskan. Det är en sån där bok som antagligen kräver att man tar ett djupt andetag innan man börjar. Vi såg filmen med klassen när jag gick i nian. Jag var totalt oförberedd och hade ingen aning om vad den handlade om när vi åkte dit. Eftersom min farmor bodde i Berlin fram till 1939 och min gammelmorfar antagligen dog i Auschwitz var hela upplevelsen väldigt jobbig. Att se en sådan allvarlig film i en biograf full av omogna 15-åringar (med alla osmakliga och korkade utrop de gör) var fruktansvärt. Jag minns att jag var skitförbannad, grät, och tänkte att det måste varit precis likadant för farmor som för dem i filmen. Minus ghettot då. Och att hon hann fly till Sverige precis innan kriget bröt ut. Det var hemskt.

Hur som helst. Tack och godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar