fredag 16 oktober 2009

091016

Den här dagen har präglats starkt av två saker: brasor och trötthet. Jag var ju barnvakt igår och sov kvar. Somnade vid ett och vaknade mitt i natten av ljud nerifrån. Några timmar senare var det oundvikligt att vakna när de kom igång där nere. Hade svårt att lämna sängen eftersom de har världens mjukaste och fluffigaste täcken och kuddar där. Barnen kom och drog mig ur sängen innan de skulle till skola och dagis. På nedervåningen hade det tänts i kaminen och när jag var ensam kvar efter ett antal hej då-kramar satt jag och lyssnade på radio, drack te och njöt av värmen. Det var ett väldigt bra sätt att starta dagen på. Sedan somnade jag lite i fåtöljen, på tunnelbanan och i bussen på väg hem.

Väl hemma fixade jag lunch, tände i kaminen (för första gången själv, jag är bäst!) och satte mig vid brasan för att läsa i kursboken. Snart blev jag väldigt trött igen och tänkte att jag lika gärna kunde slumra lite och vara pigg resten av dagen. När jag vaknade i fåtöljen var elden nästan död, och efter återupplivning och lite mer plugg var jag minst lika trött som innan jag somnade. Det blev en brottningsmatch resten av eftermiddagen tills jag när jag någon gång när det blivit mörkt satt med Kelso i knäet framför kaminen och inte uppfattade vad det var jag läste längre. Då tänkte jag något i stil med "fuck it" och blundade. Vaknade av att Kelso hoppade ner och la sig under bordet i vardagsrummet. Jag tog med mig en kudde och la mig bredvid. Sedan låg jag där tills pappa ringde och meddelade att han var på väg hem.

Herregud. Jag sov under vardagsrumsbordet?!?!!? Det verkade ju så otroligt logiskt just då. Jag börjar irritera mig gruvligt över min morgontrötthet, och idag invaderade den ju hela dagen. Kanske var det brasan som var så sövande? Jag eldade upp all ved jag kunde hitta inomhus så nu måste det bäras in massa nytt för att vi ska klara oss framöver. Jag lär börja elda som en galning nu när jag vet hur man gör, för det finns inget bättre ställa att plugga på. Det funkar inte så jävla bra när man fryser.

Snart smågodis och televisionsapparaten. Hejs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar