måndag 5 oktober 2009

en liten reflektion om mat

Kom precis in från en joggingrunda. Jag har satt mig själv på total detox (eller i alla fall nästan) efter den senaste veckans semester. Att ligga vid poolen och upptäcka att kombinationen pommes frites och vinäger är jävligt gott är i längden inte speciellt trevligt, i alla fall inte för kroppen. Sista dagen var jag så otroligt trött på att äta friterat till friterat. Jag kan inte påminna mig om att pommes skulle varit tillbehör till allt någon av de andra gånger jag varit i Grekland, men så var det några år sedan också.

Att äta vegetariskt var rätt tråkigt. Alltså, det funkade (i alla fall eftersom jag är fuskvegetarian och äter fisk), men man fick upprepa sig lite. Restaurangerna var inte så värst varierade heller. Alla hade en turistig standardmeny som tycktes helt omöjlig att undkomma. Gyros. Souvlaki. Moussaka. Kalamares. Fisk (som serverades med huvud och allt - var fruktansvärt!). Pasta. That's about it. Inget rent vegetariskt förutom den grekiska salladen - yay. Nej, det är skönt att vara hemma och ha större kontroll över vad man stoppar i sig. Som grönsaksomelett och ärtsoppa. Totalvegetariskt och alldeles underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar