tisdag 10 mars 2009

open sesame!

I beskrivningen för fotokursen vi går framgick det att man skulle få fota i studio, men det var först för två veckor sedan som detta nämndes. Jag har längtat efter det ända sedan dess. Att ha full kontroll över ljuset som man har i en studio är så fruktansvärt coolt, och att ha tillgång till en perfekt jämn bakgrund i kombination med det gör en porträttgalning som mig helt lycklig. Den enda gången jag varit i en studio annars stod jag tyvärr framför kameran istället för bakom. Den här situationen var mycket roligare!

En nagel i ögat var dock att min kamera inte hade ett blixtsynkuttag, alltså där man kopplar in sladden till blixtarna, men hade ett gps-uttag. Hallå?! Vilken prylgalen idiot är det som har gjort en sådan fatal felprioritering?! Det skulle ha funnits teknik i studion för att kringgå detta (jag var inte ensam med att sakna det där lilla hålet för sladden), men den var borta. Försvunnen eller stulen, som det brukar vara i skolmiljö. Härligt härligt. Tack och lov var Daniels kamera bättre designad och uttrustad i det här läget, så jag fick låna minneskortsplat av henom. Kändes aningen konstigt att fota med hens Canon istället för min Nikon.

Vi roterade så att alla fick fota och stå modell, men av någon anledning kom jag hem med bilder på enbart Daniel... Oh well, det var i alla fall ett motiv jag tycker mycket om ;) Det var helt klart den roligaste fotolektionen hittills. Man borde stå i studion alla dagar! Dock skulle jag vilja ha mer tid på mig och kunna bli lite varm i kläderna och testa mer grejer. Var lite halvnervöst att ha publik hela tiden också. Fler bilder finns på flickr.




1 kommentar: