söndag 8 mars 2009

om våldtäkter och annat

Dagens Beck handlade delvis om överfallsvåldtäkter. Självklart tycker jag att det är bra att man överhuvudtaget behandlar ämnet, men någonstans vill jag ha en informationsskylt i nederkant av bild som upplyser tittarna om att de flesta våldtäkter faktiskt begås i hemmet eller av personer som är bekanta för offret. Ungefär som på ett cigarettpaket. Det känns så viktigt att inte bidra än mer till att allmänhetens (vilket i slutändan kommer bli domstolarnas) uppfattning av våldtäkter snedställs. Och jag vet att jag är och låter extrem. So be it. Det är viktigt. Jag kan passa på att rekommendera Katarina Wennstams böcker i ämnet, nu när jag ändå är igång. De är bra och väldigt informativa.

I övrigt har jag huvudvärk och längtar tills imorgon kl 16:30 då jag fått min dom så att jag kan slappna av, kolla in en fotostudio och träffa folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar