måndag 14 september 2009

Harry Potter and the half blood prince

Söndagsbio kl 12.15. En rätt bra start på dagen att sitta i biomörkret och koppla av. Filmen på ett sätt vald med omsorg. Å ena sidan ser jag inte vad som helst på bio, å andra sidan har jag alltid varit starkt kritisk till dessa filmer. Är ett stort fan av böckerna, och tyvärr en mycket elitistisk sådan. Man bör läsa dem på engelska och filmerna lämnar alldeles för mycket att önska. Det är inte direkt något jag är stolt över.

Jag aldrig lyckats släppa känslan av att vara så otroligt besviken på filmerna. De levde aldrig upp till hälften av min förväntan och jag har svårt att förstå hur någon som inte läst böckerna innan ska kunna hänga med i handlingen. När de dessutom började ändra i historieskrivningen och lägga till element som inte ska finnas där (bortåt femte filmen) blev jag riktigt anti. Jag vet inte riktigt varför jag med denna bakgrund fick lust att gå och betala dyra pengar för att se film nummer sex. Antagligen var det därför att trailern gjorde mig nyfiken även fast man inte kan hitta spår av just den scenen i boken. Perspektivet kändes annorlunda. Kan ha mycket att göra med att det var en ny regissör för filmen i fråga.

Låga förväntningar kanske är det yppersta receptet för att uppleva något som bättre än vad det egentligen är (alltså borde jag kanske se om den någon gång) för jag blev verkligen positivt överraskad. Jag tror att jag upprepade just den frasen, "Jag är verkligen positivt överraskad", fem gånger på hemvägen. För det första var inledningen väldigt bra med överblickande stämningssättare innan man fick träffa Harry. Sedan började berättelsen rätt snabbt, men utan att försöka accelerera från 0-100 på fem minuter som annars. Att scenerna fick ta lite mer tid och göra övergångarna mjukare var antagligen den absolut största förbättringen. På det stora hela var det en bra film, kanske den bästa i serien, men det finns självklart också massor att kritisera, mest saker som inte stämmer från böckerna som jag kan störa mig på i en evighet.

Snape är som vanligt många kilo för mesig (men det skyller jag absolut på manusförfattarna och inte på Alan Rickman som är en av mina absoluta favoritskådespelare). The Burrow brinner inte upp - vart ska Harry bo nästa sommar? Det undrar jag. Dödsätare kommer inte och stör julfirandet. Man ser inte röken av familjen Dursley (fast det kanske var lika bra?). Harry och Hermione talar definitivt inte om att de har varsin kärlek. När dödsätarna bryter sig in på Hogwarts ska de möta en hög motståndare, bl a Bill Weasly som får ansiktet uppslitet. Apropå det ska ju Harry vara Draco Malfoy på spåren den dagen, varna Dumbeldore's Army och ha lämnat några droppar Felix Felicis till dem. Men det är väl bara detaljer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar