måndag 14 september 2009

090914 - platon och kelsopäls

När jag äntligen vaknat och hamnat i fåtöljen/kontorsstolen kom Kelso och la sig som ett kanelbullepaket överst. Hur skulle jag då kunna resa på mig? Det var nästan så att han somnade där medan jag sömndrucket läste igenom bloggar jag gillar, kollade mail och läste om både viktiga och oviktiga nyheter. Jag hade inte hjärta att flytta på honom, och alltså fick jag mycket mindre pluggat idag än vad jag hade tänkt. Prioriterade en solskenspromenad som verkligen tog musten ur mig. Började lyssna om på Madame Terror (Guillou) eftersom den var så bra och Italienska Skor (Mankell) så... mindre bra.

Vi är fyra ungdomar som sitter i rad på föreläsningarna nu. Efter pausen idag blev vi fem. Jag vet inte än vad den femte heter, men de andra som jag hunnit prata lite med är riktigt trevliga. Förutom oss är det kanske fem personer till i vår ålder, 19-25. Resten är riktigt gamla, 50+. En snubbe har till och med käpp och hörapparat. De ser så seriösa och lyckliga ut, de som inte gått i skolan på länge och hunnit börja längta tillbaka. Jag trivs i och för sig också oväntat bra med att sitta och anteckna, smyga ut på rasten, köpa kaffe och diskutera föreläsningen med klasskamrater. Det går bättre än väntat.

Idag pratades det om Platon och jag gäspade mindre än vanligt. Tror att läraren kan det här bättre än resten eftersom det fanns mycket konkret att anteckna och många ritningar på tavlan. Platons grottliknelse som under Filosofi A tog säkert två månader att gå igenom klarades av på under tio minuter. Halleluja! Är enbart därför jag haft svårt för Platon innan, men nu börjar jag se det intressanta i det. Förökningslotteri, någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar