måndag 9 november 2009

Rhodos, dag sex

Förmiddagen, dag sex, låg vi vid poolen. Läsa, bada, sola, läsa, bada, sola. Upprepa. Underbart. Helt underbart tills kranvattnet slutade rinna. Ingen toalett, ingen dusch (för att bli av med kloret) etc. Vi åkte tidigare in till stan än beräknat.

Vi åt lunch på en restaurang med skyltar i taket och en kypare med falskskyltad Volvo.

Ännu mer Amstel. Snälla greker, det finns fler än EN ölsort! Dock hade just det här stället faktiskt en god helvegetarisk rätt. Helt otroligt! Pluspoäng.


Efter lunchen gick vi till Gamla Stan, samma gamla stad som vi var i första dagen. Efter att ha kollat i turistbibeln insåg jag nämligen att det låg en gammal Johanniterriddarborg i ena hörnet av den gamla staden med ett museum. Jag släpade alltså med mig päronen och Daniel dit medan syrran och Danne fortsatte leta krimskrams. Här är mamma på "riddargatan".

Riddarborg (Bloggerbild! Dålig kontrast och färger. Sådär ser den verkligen inte ut i min dator! Grr!)



Väl inne i borgen visade det sig att museet mest visade gamla arkeologiska fynd från ön. Krukor, statyer etc. Visserligen häftigt, men jag var mer intresserad av riddarna! (läste ju Arn hyfsat nyligen...) Det var ju trots allt riddarnas stormästares palats. Efter att ha gått igenom hundra rum av gamla keramikfynd gick vi över till en annan del av byggnaden. Till en början såg det lovande ut, men sedan blev pappa nedskiten av en ilsk duva. Sedan fortsatte det i samma nedslående stil. Hela våningen visade bara mosaikgolv, vilka inte ens var original eller från samma ö. I det sista rummet hittade vi några gamla riddarkläder. Ingen skylt eller något informativt över huvud taget. Jippie.

Men inte hängde vi läpp för det!

Vi träffade Mirre och Danne och dumpade mappa på ett café inne i själva stan. Sedan gick vi tillbaka till gamla stan igen. Men först parfotosession på murarna...........


Den helt klart bästa bilden på mig, Daniel och Danne! :)

Jag och världens finaste!

... mina nya coola shorts!!

Mirre och Danne! Notera den gulliga lilla månen.



Någonstans här spontanshoppade jag och Mirre varsin oljemålning.

När vi kom tillbaka till stan hade mappa hamnat mitt i ett politiskt möte inför det stundande valet (samma dag som vi skulle åka hem, 4/10). De grekiska socialdemokraterna är helt klart mer högljudda än sina svenska motsvarigheter.


Vi träffade vår bekant på ön och käkade middag. Sedan drog vi till hens partners bar. Notera nu skillnaden i bildkvalitet på bilderna på mig och Daniel nedan. Den första är från flickr och de andra två från blogger. De ser ju helt förjävliga ut, men all skit kan man ju inte slänga upp på flickr?! Hur som helst hade vi lite roligt på den här baren. Finsk karaoke och så.




Till slut tog vi bussen tillbaka till hotellet. Det var slutet på dagen före dagen före hemresedagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar