måndag 30 november 2009

just another day for you and me in paradise

Det finns en sak i dagens tidning som irriterar mig. Det är inte något nytt, något överraskande, och jag kunde säkerligen dragit samma slutsatser själv. Och det är just det som är problemet. Slutsatsen, konstaterandet, gör mig irriterad.

"Sådana här historier är att de kan ge en något minskad försäljning, men under en förhållandevis kort tid. Försäljningen brukar vara tillbaka på normal nivå inom någon månad."

Blev någon förvånad över att det inte bara är danska grisar som har det för jävligt? Trodde någon verkligen att problemen bara fanns på andra sidan Öresund? För mig kändes det snarare väntat att få se en död gris omringad av skitiga och såriga kompisar. Det som stör mig är påföljden. Vilken påföljd, förresten? Förutom att snubben på Swedish Meat (som ägde en av gårdarna med de vanvårade grisarna) måste se sig om efter ett nytt jobb verkar det inte som om det kommer hända någonting. Som vanligt. För vad kommer köttätarna göra? Antagligen ingenting. Det irriterar mig. De ser på nyheterna, tänker att fyfan! och går sedan vidare som om inget hade hänt. Hur kan man göra så? Förklara för mig hur man kan konstatera att levande varelser blir så illa behandlade och sedan strunta totalt i det. Som om problemet skulle försvinna bara för att nyhetssändningen går över till nästa inslag.

Köttförsäljningen kommer göra en kort dipp för att sedan komma upp till normala nivåer. Vem bryr sig om några grisar? Herrejävlagud vad frustrerad jag blir.

2 kommentarer:

  1. Ja det är förjävligt. Det enda man kan hoppas är ju att grisarna får det en aning bättre iallafall, att försäljningen går ner lite nu och att det får bönderna att iallafall bättra på sin djurhållning litgrann.

    Men det är faktiskt konstigt. Jag tror att många som besökte ett slakteri skulle sluta äta kött, eller om huvudet på djuret som man åt skulle ligga på bordet och stirra en i ögonen vid varje måltid. Köttätandet ÄR en märklig sak, men man får nog tyvärr nöja sig med att iallafall inte stoppa i sig något kött själv.

    Fast något riktigt sjukt är att tidelag inte är förbjudet i Sverige. Det ska gå under lagen mot djurplågeri, men ändå, hm..

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det är rätt stört! Men antagligen är det väl så att det går under djurplågeri... Har svårt att tänka mig att det är helt bortglömt.

    Ja, det känns skönt att själv inte äta kött, men det är samtidigt frustrerande att jag gjort "allt jag kan" och inte kan göra mer. Alltså, om jag kunde sluta äta kött igen skulle jag göra det!! :)

    SvaraRadera