fredag 29 maj 2009

botanisk thaiboxning... eller inte

Med våren kommer grönskan. Jag kan inte påminna mig om något annat år då jag varit lika barnsligt glad över alla olika sorters blommor som slår ut och ger vårkvällen den där speciella, söta doften. Jag är vanligtvis inte ett så stort fan av att fota blommor då jag tycker det är aningen statiskt och tråkigt (människor är coolare), men nu kunde jag inte låta bli. Här är den alltså - min topplista över de mest underbara varelserna i min trädgård, bara för att jag känner mig så barnsligt glad idag :)

6. Denna bor egentligen inte i trädgården och krukan är nästan blommigare än växten. Det är mammas födelsedagsblomma som jag inte kunde låta bli att dokumentera. Denna fuskar sig inte på en sjätteplats.

5. Backen upp till huset från vägen kantas av mängder av smultronväxter. De gör mig så otroligt glad varenda gång jag ska kämpa mig upp för den jäkla backen!

4. Jag vet faktiskt inte vad den här heter, men den känns rätt vanlig. Den doftar väldigt gott och lyser upp ett mörkt hörn av slänten på ett förträffligt sätt.

3. Har ingen aning om vad det här är heller. Jag tror att den inte är planterad utan bara bestämde sig för att börja växa där på berget av egen fri vilja. Mitt i ett gytter av ljung och låga barrträd står den. Förträfflig.

2. Det här är visserligen också en krukväxt, men definitivt en uteväxt som hör hemma i trädgården. Jag älskar färgerna och att de står så tätt.

1. Den här blomman borde få ett hederspris. Jag älskar syrener! Vi har en hel häck, men alla buskar blommar inte. Jag älskar att känna på blommorna och stoppa ner näsan i gyttret. Den väcker så mycket minnen om skolavslutningar och försommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar