torsdag 28 maj 2009

biblioteksprat

Mår inte helt tipp-topp just nu. Jag vaknade precis, ungefär två timmar senare än beräknat, efter en natt överöst av ett potpurri av mardrömmar. Som om igår natt inte var nog, och gårdagen. Det var mina sista timmar nere i källarbiblioteket för den här gången och jag klippte med ögonlocken var och varannan sekund. Gick och köpte nödgodis. Lyssnade på P3 vilket faktiskt inte är så tokigt.

Den här gången var det inte fina etiketter och vanligt sorterande jag skulle pyssla med, utan jag skulle kolla igenom bokhylla efter bokhylla av gamla böcker och partiturer (ett nothäfte ungefär) för att sedan kolla om de redan fanns i katalogen. I så fall skulle jag lägga till en dubblett (en streckkod på baksidan - blipp!), annars skicka tillbaka dem i hyllan igen för att kunna katalogiseras från scratch av de riktiga bibliotekarierna. En sak har jag lärt mig och det är att jag älskar böcker med ett ISBN-nummer! Annars var det väldigt svårt att vara säker på att man verkligen hittat en dubblett. År den gavs ut, förlag, utgivningsland etc. Allt ska stämma. Vid arbetsdagens slut var jag svart om fingrarna av gammal bok och bläck.

Jag antar att jag käkar lunch direkt. Det är ingen idé att börja med frukost klockan elva en vardag. Det finns en massa borden idag, de flesta från min psykolog. Ick. Jag vill inte göra någonting. Ska åka in till stan lite senare och fram tills dess beror allt på hur duktig jag känner för att vara idag.

Slutligen, tillåt mig att presentera, för första gången i dagsljus: bilder från min mobiltelefonkamera (!!). The best of gårdagens bokhantering!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar