söndag 2 juni 2013

podden jag saknat.

Veganprat har släppt blott två avsnitt hittills, men redan efter första var jag helt redo att omfamna den helt. Innan den dök upp i flödet från Djurens Rätt hade jag ingen aning om att jag saknat det. När jag rabblar över det senaste intressanta från poddarna jag lyssnat på för Emmy svarar hon ofta med nyheterna från matpodden hon lyssnar på. Jag lyssnar för att jag älskar henne, det som är viktigt för henne är viktigt för mig osv, men orka lyssna på prat om mat, timma ut och timma in. Egentligen är det inte fel på ämnet, utan att mitt huvud placerar det under så mycket mer intressanta ämnen. Feminism, kultur, historia, filosofi, komik, nutidsbabblet... och veganismen! Varför har jag inte reflekterat över det hål ämnet utgjort bland mina prenumerationer?

Upplägget att två stycken relativt nyblivna veganer sitter och pratar djurrätt, veganmat, köttnormen osv. tilltalar mig. Jag är själv relativt nybliven vegan, har inte ens klockat ett och ett halvt år. Det är intressant att höra dem prata om saker jag själv funderat över och om insikterna jag också fick när jag slutade dricka mjölk. Att angripa ämnet från en nybörjares perspektiv gör att podden öppnas för lyssnare som inte är fullfjädrade i ämnet.

Apropå att vara nybörjare måste jag säga att jag uppskattar deras entusiastiska användande av ljudillustrationer. Det påminner mig lite om ett barn som först öppnar ett nytt program på datorn och måste använda alla funktioner, nu! Det som på något sätt kan sammankopplas till ett ljud i ljudarkivet (som jag antar kommer med programmet de använder för att klippa programmet) följs av ett ljudklipp. Det är bedårande, vilket här har enbart positiv innebörd från min sida. Det är något med den bakomliggande ivern som gör mig så glad. Det är som ett extra stänk glitter över... vad som helst. Vi kan inte få för mycket glitter i livet!

Jag rekommenderar samtliga att gå in på deras hemsida. Där länkar de till ungefär alla bra vegan-videos youtube har att erbjuda, vilket var ett mycket tilltalande medium för information och inspirerande tänk när jag blev vegan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar