fredag 14 juni 2013

avel vs. sexuellt övergrepp.

Lyssna: "Man får fortfarande skära upp djur i små små bitar och sätta på Lady Gaga"
Ola Söderholm är på ett ungefär mitt ljus i tunneln. Han säger inte det jag ska tänka, utan det jag redan har tänkt. Fast bättre (och knasigare). Hans åsikter går så att säga ovanligt bra ihop med mina. Jag har länge fruktat att han också ska lasas ut från SR (som Sara Hansson och Nanna Johansson) och för några veckor sedan nämnde han i ett program att så är fallet. Vem ska bry sig om miljön i Tankesmedjan nu? Vem blir ny hovreporter?

Hur som helst är det helt rimligt att jämföra sexuella övergrepp på djur med avel, att tvångsbefrukta kossor. Vi kommer förbjuda tidelag, att sexa sig med djur, men det kommer fortfarande vara helt okej att äta dem och använda dem som kläder. Det är en logik som inte går ihop för mig. Jag hoppas att djurrättsorganisationer började massanmäla mjölkindustrin, anklaga dem för sexuella övergrepp på djur. Det skulle sätta fingret på om det är djurskydd politikerna verkligen strävar efter. Det kan ju inte vara den eventuella förövarens upplevelse av situationen som sexuell eller inte som ska få avgöra om det är ett brottsligt handlande. Den diskussionen behövs. Det är för många som tror att kon inte behöver kalva för att producera mjölk. Det är för många som inte räknar in de ensamma bebisarna och desperata mammorna i sina val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar