torsdag 13 juni 2013

det är inte djurplågeri, det är normalt beteende i industrin.

Just det. Det är vårt problem. Eller ja, att någon skulle påstå att det inte är djurplågeri som sker i den industriella uppfödningen är förvisso ett ganska allvarligt problem. Att behandling som plågar djuren ses som helt normalt bara för att de är vanligt förekommande är vårt problem. Att det dessutom skulle agera som någon typ av logisk ursäkt och bortförklaring är rent av löjligt.

Inslaget måste ju utöver det sjuka i nyheten behålla sin komiska edge, och reportern hålla fast vid sin carnistiska världsbild (alltså äta kyckling medan hen tittar på videor av plågade djur). Även om jag aldrig kan gå med på att det är okej att äta djur tycker jag ändå att det är bra att de tar upp frågan. Slaktindustrin skulle alltså mena att djurrättsaktivister agerar av ekonomiska intressen? Vi behöver endast konsultera siffrorna för att se att så inte är fallet. Särskilt med tanke på att industrin har några gånger större anledning att fortsätta med vad de pysslar med och hålla kameror borta enligt samma logik. Detta är extrem lobby at its best: ett skämt

Jag orkar inte ens gå igenom slutet. You're the guy running around saying there's pee in the pool. I know there's pee in the pool... Folk vill inte undersöka bevisen för djurplågeri eftersom de vet att vad de kommer finna är hemskt och att de kommer behöva ifrågasätta sitt beteende. Det är ungefär samma sak jag får höra när jag förklarar varför jag är vegan.

PS. The Colbert Report gästades av Paul McCartney igår och spelade på jordens coolaste piano, omnomnom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar