söndag 9 oktober 2011

farfar om farmor.

En av de mindre uppenbart bra sakerna med att flytta är sakerna man hittar när allt ska packas ner. Farfars böcker med hela sin tid med farmor nedtecknad har jag förut låtit stå i bokhyllan efter att snabbt ha bläddrat igenom och tittat på bilderna. Några år senare är jag mer nyfiken. Han har gått igenom alla almanackor och sammanställt nästintill dag för dag vad de haft för sig. Det är otroligt fint. "Min Ruth" skriver han. Jag hoppas nu verkligen att få vara någons partner in crime när jag blir gammal. Det som går att läsa mellan raderna är hur de cirklar runt varandra, aldrig tillräckligt långt bort. Nu när de är alltför gamla för att göra något av det han antecknat är de bara så lyckliga över att ha varandra. Farfar kramar farmor och säger att "det ska nog bli bra" när hemtjänsten och släktingar viner omkring dem och tjatar om rullatorer, mediciner och kostråd. Bara de får vara tillsammans.

Ur anteckningarna för 1999:

"Den sjätte åkte vi till Axelsberg för Effie 12-årsdag [min kusin]. Hon fick många gåvor. Från oss fick hon en slant och en bok om Riddartiden. Dagen därpå åkte Ruth till Södersjukhuset för prov av hörapparat. Jag gick till "Snickis" och använde bandsågen en stund. Den åttonde januari såg vi filmen "Indonesian coventry", en spännande film som slutade 00.10. Vi tog var sin besk innan sänggåendet. Den nionde januari var vi på Rigoletto på Kungsgatan och såg filmen "Fucking Åmål", som även vi gamla medgav att den var mycket bra. Söndagen den tionde var det minus 10 grader och vi tog oss till en utställning på Gröna Paletten. Den var tyvärr inte sevärd."

"Den tredje mars var det ett himla liv för att ett statsråd fått hyra en lägenhet av en privat värd. Det var väl svårt att få tag på någonstans att bo, men tidningarna ska ju också leva?! Den 24:e hade Ruth en "Förstaträff" med damveteranerna i området. Med andra ord syjunta."

"Den 29:e april köpte jag en brosch som Ruth önskade. Den var gjord av konstnären Neeij. Den 30:e april var det sång vid Rålambshov."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar