söndag 20 december 2009

091220

Jag vet inte hur många gånger jag sagt detta den här veckan och helgen, men... fy fan vad coolt med snö i december! Och till jul! När hände det sist? Vanligtvis har jag bra koll på år och när saker och ting hände, men en sak jag inte kan minnas är när det sist var en vit jul i Stockholm. Det trodde jag aldrig att jag skulle få se igen.

Igår var det traditionellt julpyssel hemma hos mig med glögg, kransbindning och tillverkning av diverse julgodis. Jag och Daniel åkte tidigare för att gå julmiddag/fest med hans jobbarkompisar. Det var ett intressant gäng, kan jag meddela. Trevligt var det hur som helst. Det var skönt att få skratta så mycket.

När vi skulle åka hem snöade det om möjligt ännu mer, och på värmdöleden var det svårt att skilja filerna från varandra. I förorten till förorten till förorten höll vi på att köra på en moped (!) som vi knappt kunde urskilja för allt vitt, och när vi kom ut till världens ände insåg vi att vi var den första bilen att köra där på större delen av kvällen. Daniels bil är en trevlig grön sak som någon tidigare ägare dock pysslat lite för mycket med. Den är sänkt. Den är skitlåg. Vi fick ploga oss fram. Snön yrde upp över motorhuven och upp på vindrutan och vindrutetorkarna kunde knappt få bort allt. Två gånger var vi tvungna att stanna för att borsta bort snö från lyktorna eftersom vi knappt såg vägen framför oss. Livsfarligt och helt hysteriskt, men skitkul på sitt egna galna sätt.

Idag har vi tagit winter wonderland-promenad och snart ska jag rulla ihop mig i soffan och läsa Ivanhoe. När jag lyckas tränga undan hjärnspökena känns livet rätt gott idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar