söndag 28 november 2010

formalia och småpotatis, men fan vad jag hatar det.

I think it's a 4519
Arbetsförmedlingen är verkligen ett djävulskap. Ett dåligt skämt. Kostymgubbarnas påhitt. När jag först jobbat, blivit utbränd och sjukskrivit mig själv (gjort mig arbetslös) i ett halvår vände jag mig dit i tron att de kunde hjälpa mig att åstadkomma någonting. Notera att någonting verkligen bara innebär ordets exakta mening. Något. Jag trodde inte att jag i deras sällskap på något automagiskt sätt skulle få en anställning, utan snarare att jag kanske kunde få lite tips med CV och såna grejer. Därför blev jag megaförvånad när min handläggare brett berömde mig över att jag orkat ta mig dit och hade sånt förstående över min situation. Den kunde de nämligen hjälpa mig med! Oj så trevligt, tänkte jag. Hen skulle kontakta min psykolog så vi kunde sätta oss alla tre och komma på en bra strategi för att få ut mig i arbetslivet igen. Coolt. Tills hen inte hörde av sig. Tills när jag försökte få tag på henom fick höra att hen var på semester. Tills jag helt plötsligt fick en kallelse från en annan handläggare som krävde min närvaro. Jag vägrade utan pratade istället med henom på telefon och krävde att få veta vad som hände. Nej, den första handläggaren hade då blivit sjukskriven. Varför det nu skulle vara så komplicerat att meddela detta för hens kontakter förstår jag inte riktigt. Den nya handläggaren var mäkta optimistisk och sa att "nej, men vi kan hjälpa dig!" Även hen skulle höra av sig till min psykolog för att sätta upp ett möte. Denna gång var jag aningen mer skeptisk. Och hör och häpna! Inom några månader fick jag ett brev från arbetsförmedlingen där de eftersom jag inte haft någon kontakt med dem på länge ville avskriva mig som arbetssökande. Fuck you, tänkte jag, och ett tu tre var jag avskriven.

Lite över ett år senare är jag väldigt deprimerad, mitt i skiftet mellan två psykologer, två terapier, två vårdinstanser och ska för första gången få sjukersättning för att jag faktiskt inte är i form att jobba, vilket jag inte varit sedan december 2008. Läkaren har till och med intygat att försäkringskassan inte kan sätta mycket mot utlåtandet han givit som anledning till sjukskrivning. Dock krävs det tydligen att man är inskriven som arbetssökande på arbetsförmedlingen för att kunna få sjukersättning. Jag pluggar halvtid. Det fungerar. Jag ska bara sjukskrivas på halvtid. Alltså måste jag påstå mig vara arbetssökande för att få sjukersättning på den halvtid som jag inte pluggar när jag i själva verket inte orkar mycket mer än det. Och jag vill verkligen inte ha något som helst mer arbetsförmedlingen att göra. Oh, the irony.

1 kommentar:

  1. Ja, det är jävligt sunkigt. Älska bloginlägget om tavlan :D

    Jag förstår och respekterar förbehållslöst detta beslut att avlägsna dig från internets mesta högborg av ondo. Vi ses i verkligheten istället! Har lovat syster din att avlägga visit i jul när du kommer hem :)

    Tack, kram kram!

    SvaraRadera