lördag 12 januari 2013

"Because everyone knows the crotch-first attack is the most effective"

Jag har ägnat flera timmar både idag och igår åt att kolla igenom samtliga bilder publicerade på The Hawkeye Initiative. Det är uppmuntrande att såna här projekt startar och lever runt. Det är beviset på att det inte bara är jag som är förbannad. Initiativet går ut på att ta valfri bild ur en serietidning som visar en kvinna i en, hur ska jag uttrycka det, extremt sexistisk och omöjlig pose, och sedan rita Hawkeye i samma pose. En del av kvinnoporträtten är skrattretande i sig själva (konstnärerna verkar ofta helt glömt bort att vi också har en ryggrad), men när de byts ut mot en man syns det mer än väl hur överdrivet kvinnor porträtteras. Det är inte bara jag som är arg. Det är den här typen av sidor som är det bästa med internet, när vi samlar våra gemensamma erfarenheter för att se strukturer och mönster i samhället. Det ger mig hopp för framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar