söndag 9 december 2012

kulturdagbok v.49

1. Läste ut A Clash of Kings och gick raskt vidare till A Storm of Swords. Är totalt insnöad på A Song of Ice And Fire just nu. Andra böcker lockar visserligen, men kan inte släppa de här ännu.

2. Genom migrändimman lyssnade jag på P3 Dokumentär om dioxinfisken i Östersjön, ett ämne jag inte hade den minsta kunskap om. Det förvånar mig föga att politikerna ser till ekonomiska intressen över hälsoaspekter. Känns skönt att jag inte äter fisk. Känns synd att alla andra gör det.

3. Historieätarna i SVT är awesome! Jag har visserligen svårt att förlåta Lotta Lundgren för att sitta i Morgonpasset och inbilla ~500 000 lyssnare att det är helt okej att äta kött. Men ja. Kvinnan är ju mer än så. Här är både hon och Erik Haag svinbra i det här programmet. Mat är huvudtemat men på en hel timma hinner de även med en rejäl dos övrig kulturhistoria. Så jävla mysigt!

4. Slutfört projekt:Lord of the Rings supermegaawesome extended edition. Jag fick veta i somras att det var "helt sjukt" att jag inte sett de förlängda versionerna av trilogin, så det har varit ett projekt under hösten. Eftersom de då är ca 4 timmar styck har det tagit ett tag. Särskilt eftersom de inte är Buffy, och jag har haft en intensiv affär med henne i höst. Måste dock säga att de ändå är värda tiden. Som alltid när en episk berättelse får ta den tid den behöver och ordentligt redogöra för detaljer blir upplevelsen desto mer fulländad. Rekommenderar er att se om i förlängd version, om ni inte gjort det och diggar fantasy/Tolkien. Och snart blir det Hobbiten på bio också!!

2 kommentarer:

  1. Rekommenderar att kolla in behind the scenes på LoTR (bra aktivitet på en slapp dag). Weta workshop är helt otroliga! Och ja, historieätarna är underhållande :)

    SvaraRadera
  2. Vet du om det finns på youtube eller någon annan tillgängligstans?

    SvaraRadera