onsdag 28 mars 2012

soja ftw.


På grund av stor förfrågan (Emmy) får jag dela med mig någon slags grundrecept till sojafärsbollarna vi tillagade för några veckor sen. Alla mått är cirka och jag rekommenderar att det höftas och provas rejält vid tillagning.

2 dl sojafärs (i torrt tillstånd)
0,5-1 dl ströbröd
1 dl vatten + 1 msk potatismjöl (men vi använde inte allt, möjligtvis hälften)
Finhackade oliver, efter behag.
Valfri kryddning. Typ paprikapulver, salt och peppar, oregano etc.

Jag är mästaren av avancerad matlagning! Not. Ovan syns kvällens mästerverk. Ugnsrostade rotfrukter med sojakött och tsatsiki. Vi provade tsatsiki gjord på sojabaserad yoghurt för första gången. Jag hade blivit tipsad att överanvända övriga ingredienser för att undvika bismak av soja. Sagt och gjort använde vi tre rejäla vitlöksklyftor. Alltså har jag lite svårt att utvärdera resultatet eftersom det mest smakade vitlök. I vilket fall var det ändå väldigt gott :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar